dinsdag 23 december 2008

BTExpo


De 5e editie van BTExpo vond dit jaar plaats in de prachtige locatie Tour&Taxis. De beurs voor professionelen was ook dit jaar de ideale plaats om connecties te leggen, connecties te onderhouden en het product voor te stellen. Op de expo heerste er een aangename sfeer met kleine gedecoreerde standjes en waar ze druk bezig waren met promotie voeren. Centraal in de expo werden persconferenties gehouden met belangrijke thema’s zoals ‘In welke mate heeft de crisis een invloed op het gedrag van de consument?’ en een persconferentie over ‘de toekomst van de onafhankelijke reisagent: kansen en uitdagingen.’

De expo was dit jaar beduidend kleiner dan het vorige jaar. Vorig jaar waren het nog twee volledige zalen, dit jaar slechts 1. Dit is de verklaren door de afwezigheid van de generalisten. Voor de generalisten is het niet nodig om op de expo te gaan staan. Zij nemen het grootse deel van de markt in en moeten het publiek niet overtuigen hun product te verkopen. Deze generalisten zijn vanzelfsprekend geworden in de reisindustrie en de reisagenten zullen sowieso aan een klant de brochures van Thomas Cook en Jetair meegeven. Voor de kleinere professionelen is de expo aantrekkelijker. Ook al moeten zij een relatief hoog bedrag neertellen om hier te mogen vertegenwoordigd zijn.

Bij het rondwandelen door de expo heb ik hier en daar stand gehouden om met enkele aanwezigen op de expo te praten en te vragen naar hun mening over de expo. De sales verantwoordelijke van Holiday auto’s wist mij te vertellen dat hun dubbele stand voor twee dagen rond de € 6000 kostte, hier moeten dan ook nog eens de promotiemiddelen en het personeel bij gerekend worden. Maar voor Holiday Auto’s is het belangrijk om vertegenwoordigd te zijn op de expo en daarom is een goede PR ook van hoofdbelang.

Het was een aangename dag en hopelijk tot volgend jaar!

Geen opmerkingen: